تاریخ : جمعه بیست و نهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
مجتمع تجاری کساء
معرفی یکی از زیباترین مجتمع های تجاری کشور واقع در شرق تهران خیابان پیروزی،چهار راه کوکا کولا، این مجتمع با 600 واحد تجاری و برخوردار از پیشرفته ترین تکنولوژی ساخت و مرغوب ترین مصالح،مدرن و عظیم ترین مجتمع تجاری پوشاک و طلای کشور را پیش روی شما قرار داده است.
تصاویر مجتمع:






بقیه تصاویر در ادامه مطلب:

تاریخ : چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390
نویسنده : مرتضی

اخذ عوارض ازساکنان؛ ارائه خدمات به مهاجران

استان تهران بامساحت 18هزار و 814 کیلومتر مربع نزدیک به 1.16 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و بیش از 13 میلیون و 422 هزار و 366 نفر یعنی 19.03 درصد از کل جمعیت کشور را در خود جای داده است.

شهرستان تهران نیزبه لحاظ مساحت رتبه ششم استان را داراست ولی نیمی از جمعیت استان یعنی نزدیک به 7 میلیون و 872 هزار و 280 نفر را اسکان داده است و نیز میزبان بیشترین میزان شهرنشینی یعنی 98.7 درصد وکمترین درصد روستانشینی معادل 1.3 درصد است.

براساس مطالعات انجام شده،ازسال 1335 تا کنون شهرهای داخل محدوده حریم تهران و اطراف آن 74 برابر رشد کرده اند و این میزان رشد و توسعه در حالی رخ داده که طی همین مدت توسعه شهر تهران فقط 5 برابر بوده است.

ازاین میان می توان به شهرهای لواسان،شهریار،چهردانگه،باقرشهروشهرقدس اشاره کرد که ازجمله شهرهای ایجاد شده درمحدوده حریم شهرتهران می باشند.

این شهرها اغلب نزدیک حریم تهران ایجاد و با توجه به این که مهاجرپذیرند روستاهای اطراف آنها هم با افزایش جمعیت تبدیل به شهر شده اند و همین امر موجب شده تا 10 شهرجدید ظرف سالهای اخیر شکل بگیرد که بسیاری از ساکنان این نواحی جدید روزانه برای کار به تهران مراجعت کنند.

این مهاجرتها که با عنوان مهاجرت های روزانه شناخته می شوند به گفته مشاورشهردارتهران در امورشهرسازی ومجتمع های مسکونی متداول است؛ به طوری که درسال 1385روزانه 4.5 تا 5 میلیون نفر از شهرهای حاشیه تهران وارد پایتخت می شوند و دوباره شبها به محل سکونت خود باز می گردند که این رقم بین 57 تا 63 درصد از کل جمعیت تهران را شامل می شوند.

البته باید توجه داشت که با وجود توسعه و گسترش روزافزون این شهرهای نوظهور رقم مهاجرت های روزانه برای سال 1390 به مراتب بیش ترخواهد بود.

به عبارتی باید گفت شهر تهران با مهاجرت روزانه عظیمی روبرو است که حدود 60 درصد از کل جمعیت را در بر می گیرد واین مهاجران همگی فعال هستند و تقاضای بالفعلی برای خدمات عمومی به خصوص حمل و نقل عمومی دارند.بنابراین شهرداری تهران باید خدمات عمومی و زیر ساخت های شهری را برای جمعیت روزانه اش فراهم کند در حالی که نکته مهم این است که  عوارض دریافتی را از جمعیت شبانه اش دریافت می کند.

به علاوه اینکه باید توجه داشت، شاید همین جمعیت شبانه به اندازه مهاجران روزانه تقاضای خدمات عمومی شهری ایجاد نکنند. مثال همین موضوع را می توان درخصوص مترو که هرچند که در تهران عرضه می شود اما به نظر می رسد متقاضیان اصلی این خدمت ساکنان تهرانی نباشند زد.

ازدیگرمنظر،تهران به عنوان پایتخت سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ایران واجد بسیاری از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و صرفه جویی هایی ناشی از تجمع و سرریزهای مثبت آن ها می باشد.

به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاری ها در این شهر صورت می گیرد و نیروی کار نیز به تهران مهاجرت می کنند.

دراین جا هم صاحبان سرمایه و هم صاحبان نیروی کار از مواهب موجود در تهران استفاده می کنند اما برای آن هزینه ای نمی پردازند.به عبارت دیگر شهرداری تهران از جیب مردم ساکن در تهران و از محل فروش فضای شهر که آن هم به نوبه خود دارای پیامدهای منفی است به تردد،اشتغال و فعالیت اقتصادی مردم ساکن در شهرهای اطراف تهران یارانه می دهد.


گزارشی از تونل نیایش:



تاریخ : دوشنبه بیست و پنجم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
بزرگراه ها باید در اختیار شبکه حمل و نقل عمومی قرار بگیرد

طول بزرگراههای پایتخت در مدت پنج سال 2 برابر شده است این در حالی است که طبق برنامه باید با همراهی دولت، شبکه حمل ونقل عمومی نیز متناسب با این میزان رشد، افزایش یابد.

طول كل بزرگراه‌هاي شهر تهران تا پایان سال 84 برابر 304 كيلومتر بوده که  اين رقم با احتساب ظرفیت­های جانبی شامل لوپ­ها و رمپ­ها در سال 89 به 660 كيلومتر رسيده است كه رشدي در حدود 120درصد را نسبت به انتهاي سال 84 نشان مي‌دهد.
اگرچه رشد بزرگراه ها در برنامه جامع شهر تهران دیده شده و بر آن تاکید می شود اما محمد حسن شهیدی، کارشناس امور شهری در این باره می گوید: افزایش شبکه بزرگراهی باید متناسب با افزایش سیستم حمل ونقل عمومی باشد.
وی با بیان اینکه در استانداردهای جهانی ساخت بزرگراه راه حل معضل ترافیک نیست می افزاید: همه کلانشهر ها یک حداقلی از شبکه بزرگراهی را نیاز دارند اما باید به این نکته توجه کرد که هر چه شبکه بزرگراهی افزایش یابد میزان تقاضا برای آن افزایش می یابد.

شهیدی با تاکید بر اینکه عملکرد مدیریت شهری در سالهای اخیر برای ایجاد تناسب بین شبکه بزرگراهی و سیستم حمل ونقل عمومی مثبت بوده است تصریح می کند:هم اکنون ساخت بزرگراهها باید با هدف اتصال سکونتگاههای اصلی شهر به یکدیگر باشد و نه رفع معضل ترافیک، شبکه بزرگراهی در واقع پیکره و استخوان بندی یک شهر است و به طور حتم بهسازی و گسترش آن ضرورت دارد.
شهیدی با اشاره به اینکه اگر ساخت بزرگراه ها در چارچوب میزان دسترسی ها و در غالب رمپ و لوپ ها و برقراری ارتباط بین بزرگراهها باشد به طور حتم می تواند به ترافیک کمک کند می گوید: ولی اگر از این حد فراتر برود خود علتی بر افزایش ترافیک خواهد شد.
وی با بیان اینکه بزرگراه عامل عرضه برای تقاضای رفت و آمد است می افزاید: گسترش شبکه بزرگراهی باید با گسترش شبکه حمل ونقلی دیده شود. هم اکنون مدیریت شهری تهران گسترش شبکه حمل ونقل عمومی را وجه اصلی برنامه های خود قرار داده و در چند سال اخیر راه اندازی اتوبوس های تندرو در بزرگراه ها اقدامی مثبت و مفید بوده است.
وی ادامه می دهد: شهرداری تهران با مساعدت دولت باید گسترش شبکه حمل و نقل عمومی را همزمان با گسترش شبکه بزرگراهی به پیش ببرد تا معضل امروز تهران حل شود اگرچه مشکل تهران با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای سفر و کاهش مهاجرت پذیری قابل حل است.

بزرگراه شهيد‌ زين‌الدين، حدفاصل بزرگراه امام‌علي(ع) تا پل‌پروين آماده افتتاح شد

بزرگراه شهيد زين‌الدين از تقاطع بزرگراه امام علي(ع) تا پل پروين داراي دو مسير شرقي – غربي و بالعكس در 4 لاين عبوري احداث‌شده و در مسير 7 كيلومتري خود از تقاطع‌هاي اصلي با خيابان‌هاي هنگام، والائيان، سراج و اتوبان شهيد باقري عبور مي‌كند. اين بخش از بزرگراه شامل 4‌پل قنات كوثر، هنگام، سراج و پروين بوده و زيرگذرهاي شرقي و غربي، مطهري، جنگل شيان و زيرگذر قوسي را شامل مي‌شود. همچنين در تقاطع‌هاي باقري- زين‌الدين، هنگام – زين‌الدين، دوربرگردان غرب به غرب پل پروين و نيز تقاطع زين‌الدين – امام علي(ع) رمپ و لوپ‌هايي براي ايجاد دسترسي‌هاي محلي و منطقه‌اي ايجاد شده‌است.
عمليات عمراني مربوط‌به تكميل بزرگراه زين‌الدين در بخش حدفاصل تقاطع غيرهمسطح با خيابان استخر تا سه‌راه آزمايش نيز در‌حال انجام‌است و به‌نظر مي‌رسد تا پايان سال جاري 12‌كيلومتر بزرگراه تحويل شهروندان خواهدشد.
گفتني‌است با اتصال بزرگراه شهيدهمت به شرق تهران و بهره‌برداري از 12 كيلومتر بزرگراه شهيد زين‌الدين، بارترافيكي در بزرگراه‌هاي شهيد بابايي و رسالت به شكل بهتري توزيع پيداكرده و از ظرفيت بزرگراه امام علي (ع) نيز بيشتر استفاده خواهدشد؛ ضمن اينكه كمربند مياني بزرگراه پايتخت نيز كامل‌شده و ترافيك در محدوده شمال شرق تهران سامان پيدا مي‌كند. شايان‌ذكرآنكه پروژه احداث بزرگراه شهيد زين‌الدين با تملك بيش از 400هزارمترمربع املاك معارض، درنوع خود يك پروژه منحصر‌ ‌به‌فرد محسوب مي‌شود. براي بهره‌برداري از بخش حدفاصل بزرگراه امام‌علي‌(ع) تا پل پروين 5/1 ميليون مترمكعب خاكبرداري و به همين ميزان خاكريزي انجام شده‌است. همچنين 190‌هزار مترمكعب بتن‌ريزي و 142 هزارتن آسفالت از ديگر احجام اين پروژه عظيم شهري مي باشد.







تكميل ساختمان كنترل تونل توحيد تا يك ماه آينده
با انجام آخرين عمليات عمراني شامل تكميل نما، محوطه‌سازي و اقدامات جزئي در فضاهاي داخلي، بزودي نهادهاي خدمات‌رساني اضطراري چون اورژانس، پليس و آتش‌نشاني دراين ساختمان مستقر خواهندشد.

مهندس پورهاشمي همچنين با بيان اينكه طبقه اول اين بنا هم‌اكنون دراختيار حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيك جهت كنترل وضعيت ترافيك و كيفيت هواي تونل است، اظهارداشت : با تكميل طبقات باقي‌مانده، امكاناتي مانند خوابگاه و سالن غذاخوري دراختيار كاركنان اين مركز قرارمي‌گيرد.
به گفته جانشين مجري طرح‌هاي تونلي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران، نماي ساختمان كنترل تونل توحيد كه در خيابان نيايش قراردارد، ازطريق اجراي قوس‌هاي  بتني با نماي خود تونل در تناسب خواهدبود.







گزارش تصویری از افتتاح ابشار البرز و چند پروژه دیگر واقع در منطقه 22 شهرداری:

بقیه تصاویر در ادامه...


تاریخ : شنبه بیست و سوم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
ضوابط مربوط به ساخت ساختمانهاي بلند مرتبه پايتخت در حال تدوين است

دیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران معتقد است:" میانگین طبقات در شهر تهران از 2 طبقه به 4 طبقه افزایش می یابد تا تهران از کوتولگی در بیاید.

مجید پاکساز با بیان این مطلب اظهار داشت: در طرح تفصیلی جدید بلند مرتبه سازی برای تهران که یکی از کوتوله ترین کلانشهرهای دنیاست دیده شده که بر اساس آن بتوان تهران را بلند قد تر کرد.
وی با بیان اینکه بلند مرتبه سازی در تهران به معنی ساخت و ساز بیشتر و افسار گسیخته نخواهد بود، افزود: جواز برای ساخت ساختمان های بلند مرتبه بعد از تهیه  ضوابط و ابلاغ طرح تفصیلی مصوب و ارائه خواهد شد. تهران برای نخستین بار از طریق پهنه بندی طراحی می شود و ساختمانها بر اساس ضوابط این پهنه ساخته خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه از این پس ساختمانهاي تهران بر اساس اصول شهرسازی بنا می شود تصریح کرد: در طرح تفصیلی جدید کاربری های مسکونی در نقاطی که پتانسیل این کار را داشتند به طور منطقی و کارشناسی در نظر گرفته شده و در مجموع متوسط طبقات 4 طبقه برای ساختمان ها پیش بینی شده است .
پاکساز با بیان اینکه ما ساختمانها را به 3 گروه کوتاه مرتبه ،میان مرتبه و بلند مرتبه تقسیم می کنیم گفت: ساختمانهای کوتاه مرتبه زیر 5 طبقه،میان مرتبه بین 5 تا 12 طبقه و بلند مرتبه بالای 12 طبقه هستند. بلند مرتبه سازی در نقاط مختلف تهران در نظر گرفته شده است.
مدیر کل شهرسازی تهران خاطر نشان ساخت : با اجرای طرح تفصیلی جدید و به مرور زمان از اغتشاشات موجود در ارتفاع ساختمانهای شهر کاسته می شود.

پديده ی بلند مرتبه سازی نخست به منظور بهره برداری از زمين های مرکز شهر و در پی توجه به اقتصاد شهر مطرح شد، چرا که از سويی گرايش به تراکم و تمرکز واحد های اقتصادی، تقاضا برای زمين در مرکز شهر را به شدت افزايش داده بود و از سوی ديگر عرضه زمين در اين منطقه شهر محدود بود. در نتيجه افزايش تراکم ساختمانی به عنوان راه حلی برای افزايش سطح زيربنای مورد بهره برداری ارائه شد.

مدیرکل شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به پیش‌بینی بلندمرتبه‌سازی‌ در تهران با اجرای طرح تفصیلی جدید گفت: ساخت و ساز‌های 12‌طبقه و بیشتر به‌عنوان "ساختمان‌های بلند مرتبه" در بسیاری از نقاط تهران پیش‌بینی شده که هم‌ اکنون ضوابط ویژه آن در دست تدوین است.

 مجید پاکساز گفت: در طرح تفصیلی جدید تهران بلندمرتبه‌سازی، ‌یکی از مواردی است که پیش‌بینی و در نقاطی از تهران تعریف شده است.
 وی افزود: کاربری‌های مسکونی در نقاطی که پتانسیل این کار را داشته‌اند به‌طور منطقی و کارشناسی در نظر گرفته شده و در مجموع، میانگین 4‌طبقه برای ساختمان‌ها پیش‌بینی شده است.


سرانه تولید ناخالص شهر تهران به بیش از 12 هزار دلار رسید

برآورد سرانه تولید ناخالص شهر تهران در سال 1388 برابر12 هزار و 344 دلار می باشد که در بین شهرهای کشوررتبه نخست را داراست.

این درحالی است که این عدد برای کل کشورتنها 7 هزار و 968 دلاراست و موجب شده تا ایران دررتبه 71 جهان از نظر این شاخص قرار بگیرد و كشورهاي مثل جمهوري دومينيكن و تونگا هر کدام به ترتیب با سرانه توليد 8 هزارو 217 دلار و 8 هزار و 177 دلار در وضعيت بهتري نسبت به ايران قرار بگیرند و به ترتيب رتبه هاي 69 و 70 را به خود اختصاص دهند.

بنابراین نگاهی گذارا به این اعداد و ارقام نشان دهنده این واقعیت است که بخش اعظمی از تولید ناخالص داخلی در شهر تهران ایجاد می شود.

اما شهر لوكزامبورگ با سرانه توليد ناخالص داخلي 60 هزار و 228 دلار بالاترين درآمد سرانه را در بین شهرهای جهان به خود اختصاص داده است و مالاوي نيز با سرانه توليد ناخالص داخلي 667 دلار در رتبه آخر قرار دارد.

شاید این رقم بالای سرانه تولید ناخالص در شهر تهران به خاطر تعداد اعضای تعاونی های فعال در سطح شهر است چراکه در سال 1388 ،305 هزار و 209 شاغل به ثبت رسیده و قطعا این رقم  در سال 90 رشد بیشتری داشته و افزایش یافته است.

علاوه براین، درسال 1388 درمجموع 65 هزار و945  شرکت در تهران به ثبت رسیده است که توانسته اند تهران را به یک از قطب های تجاری در منطقه تبدیل کنند.

همچنین براساس آمارهای سال 1388 نزدیک به 50 شرکت خارجی در تهران به ثبت رسیده که همین امرموجب شده تا بخشی از جمعیت فعال بیکارکشور در این شرکتها مشغول به کار شوند که از این جمله شرکتها می توان به شرکت مخابراتی Huawei  اشاره کرد که بیش از 3 هزار جوان ایرانی را در بخش های مختلف به کار مشغول کرده است.


بيشترين سهم در آمد شهرداري تهران متعلق به عوارض عمومي است
براساس قانون برنامه و بودجه سال 1389 درآمدهای شهراری تهران از محل 8 ردیف اعتباری تامین می شود.

این ردیف های درآمدی شامل عوارض عمومی،عوارض اختصاصی،بهای خدمات و موسسات انتفاعی شهرداری،درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری،کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی،اعانات،هدایا و دارایی ها،عوراض و درآمدهای وصولی درحریم استحفاظی شهرها و سایر منابع درآمدی هستند.

دراین میان بیشترین سهم از منابع درآمدی متعلق به عوارض عمومی است و در ردیف دوم سایر منابع درآمدی شهرداری ها بیشترین سهم درآمدهای شهرداری تهران را به خود اختصاص می رهند.

براساس منابع درآمدی شهرداری تهران،مصوب دربودجه سال گذشته، بیش از57 درصد از منابع بودجه از محل منابع عمومی و بیش از 27 درصد از سایر منابع تامین شده است.

این دوردیف درآمدی درمجموع نزدیک به 85 درصد از منابع مورد نیاز شهرداری را تامین می کند که همین موضوع نشان از توزیع نامتقارن دارد که از این منظر درآمد های شهرداری تهران به شدت آسب پذیر خواهند بود.

منابع عمومی نیز خود شامل 4 زیربخش عمده هستند که عبارتند از: وصولی توسط سایر موسسات،درآمدهای ناشی از عوارض بر ساختمانها و اراضی و درآمدهای ناشی از عوراض پروانه های کسب  فروش و خدمات.

آن طور که مشاهده می شود نابرابری میان ردیف های درآمدی دراین جا نیز محسوس است چراکه دراین بخش نیزعوارض برساختمانها واراضی بیش از 93 درصد از درآمدهای ناشی ازعوارض عمومی را به خود اختصاص داده است.

نباید فراموش کرد که مهمترین پارامترعوارض برساختمانها عوارض برمازاد تراکم است که با رقمی بالغ بر31 میلیون و 22 هزار و 697  میلیون ریال،78 درصد عوارض برساختمان ها و اراضی را تامین می کند.

عوارض بر تراکم نیز به ترتیب نزدیک به 73 درصد ازعوارض عمومی و نزدیک به 42 درصد از کل منابع درآمدی شهرداری را تامین می کند.

اگر نگاهی کوتاه به برآوردهای مرکزآمارایران بیندازیم متوجه خواهیم شد که جمعیت تهران در سال 1389 بالغ بر 8 میلیون و 791 هزار و 378 نفر بوده و با این تعداد سکنه درآمد سرانه به ازای هر شهروند تهرانی در سال گذشته رقمی بالغ بر 8 هزار و 488 ریال بوده است.نکته جالب توجه این است که از این میزان درآمد سرانه 3 هزارو 525 ریال ازمحل فروش تراکم تامین اعتبارشده است.

 منابع درآمدی شهرداری تهران در بودجه مصوب سال 1389

شرح منابع درآمدی

میزان اعتبارات(میلیون ریال)

سهم(درصد)

عوارض عمومی

42.751.762

57.3

عوارض اختصاصی

1.530.000

2.1

بهای خدمات و موسسات انتفاعی شهرداری

1.051.263

1.4

درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری

2.245.500

3

کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی

600.000

0.8

اعانات و هدایا و دارایی ها

5.910.730

7.9

عوارض و درآمدهای وصولی در حریم استحفاظی

85.000

0.1

سایر منابع درآمدی

20.442.740

27.4

جمع

74.617.000

100

 


تاریخ : پنجشنبه بیست و یکم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
موقعیت پروژه
مجتمع تجاری، اداری، فرهنگی طوبی در شهرك قدس، تقاطع خیابان هرمزان و دادمان واقع شده است.
پروژه مذكور بدلیل قرار گرفتن در منطقه شهرك قدس و همجواری با مراكز تجاری لوکس و معتبر و همچنین سهولت دسترسی از طریق بزرگراه های همت، نیایش، شیخ فضل‌اله، یادگار و چمران از موقعیت چشم گیری برخوردار می باشد.

مشخصات پروژه:

مجتمع طوبی در زمینی به مساحت 7،673 مترمربع در 2 بلوك با زیر بنای تقریبی 107،000 مترمربع در حال احداث مي‌باشد.

  • بلوك 1:

شامل 19 طبقه است که طبقات 1- و 2- پارکینگ، طبقات همكف تا پنجم در مجموع 3،100 مترمربع واحدهای تجاری و طبقات پنجم تا شانزدهم نیز با زیر بنای 10520مترمربع ، شامل 59 واحد اداری می باشد.

  • بلوك 2 :

شامل 23 طبقه است كه طبقات 3- تا 6- مشتمل بر 912 واحد پاركینگ با متراژ 26،988 مترمربع، طبقه 2- تعداد 228 واحد پاركینگ با زیربنای 7072 مترمربع، طبقات 1-، همكف، اول، دوم و سوم در مجموع شامل 460 واحد تجاری با زیربنای 19315 مترمربع و طبقات پنجم تا شانزدهم نیز مجموعاً دارای 48 واحد اداری با متراژ 6،300 مترمربع می باشد.

ضمناً در طبقات همكف تا سوم، مجموعا 3،700 مترمربع فضای فرهنگی و یك آمفي‌تأتر در نظر گرفته شده است.

بلوک های 1 و2 مجموعا دارای 22415 مترمربع فضای تجاری و 107 واحد اداری و 1196 باب پارکینگ می باشند.



تاریخ : چهارشنبه بیستم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
پل ستارخان تعريض مي‌شود

سرپرست واحد تعمير و نگهداري پل‌هاي سواره سازمان مهندسي و عمران شهر تهران از اجرايي‌شدن طرح تعريـض پل ستارخان خبرداد...

مهندس مسعود سهيلي ضمن اعلام خبر فوق افزود : متعاقب اجراي عمليات ايزولاسيون در‌عرشه پل‌ ستارخان و تجديد روكش آسفالـت، پيـاده‌روهـاي ايـن پـل جمع‌آوري شده تا امكان تعريض عرض معبر فراهم‌شود.
مهندس سهيلي با بيان اينكه عمليات اجراي روكش آسفالت تاكنون در باند جنوب به شمال پل ستارخان به‌طور كامل انجام‌شده، اظهارداشت : با تكميل اين عمليات در باند شمال به جنوب، تلاش براي افزايش عرض پل در رفيوژ مياني نيز  آغاز‌مي‌شود.
در اين طرح با حذف رفيوژ مياني و جابجايي فضاي سبز موجود روي كوله‌ها، عرض معبر به‌ميزان قابل‌توجهي افزايش‌يافته و امكان تردد روان‌تر خودروها در ساعات اوج ترافيك فراهم مي‌شود. پل ستارخان كه روي تقاطع خيابان ستارخان قراردارد، دسترسي شهروندان به بزرگراه شيخ فضل‌الله را امكان‌پذير ساخته‌است.


گزارش تصویری / روند احداث تونل انتقال برق پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر






تاریخ : دوشنبه هجدهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
بدهی 2562 میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران

بجز س
هم یک میلیارد دلاری شهرداری از صندوق ذخیره ارزی، جمع مطالبات شهرداری تهران از دولت به مبلغ 2562 میلیارد تومان می رسد.

کل بودجه شهرداری تهران در سل 90 برابر 7475 میلیار تومان است. با این حساب، سرانه هر شهروند تهرانی از بودجه کلان شهر تهران برابر 911 هزار تومان می شود. از این مقدار بودجه، 4759 میلیار تومان(63 درصد) نقدی و مابقی غیر نقدی می باشد.

از کل بودجه شهرداری تهران، مبلغ 739 میلیارد تومان مربوط به 21 سازمان وابسته به شهرداری تهران است. سهم 15 شرکت وابسته به شهرداری از این بودجه نیز 833 میلیار تومان می باشد.

اما بحث جدی که این روزها در محافل خبری پیگیری می شود، بحث سهم دولت از هزینه های شهر تهران می باشد و عدم پرداخت این مطالبات به مدیریت شهری، مشکلات زیادی برای شهروندان به خصوص در بحث حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است. بر طبق قانون، دولت موظف است مبلغ 500 میلیار تومان به منظور تامین بخشي از هزينه هاي ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در قالب بسته حمایتی به شهرداری تهران پرداخت نماید.

همچنین شهرداري تهران موظف است درخصوص وصول سهم دولت به تفكيك موارد و مبالغ زير :

1-     مبلغ 535 میلیار تومان بابت احياء و نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران

2-     مبلغ 81 میلیار تومان بابت تأمين هزينه هاي جاري بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه

3-     مبلغ 600 میلیار تومان بابت تأمين كمك هزينه سرمايه اي تهران

4-     مبلغ 538 میلیارد تومان بابت تسويه تعهدات بانكي مترو

5-     مبلغ 223 میلیارد تومان بابت تأمين هزينه هاي جاري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

6-     مبلغ 85 میلیارد تومان بابت تأمين كمك هزينه سرمايه اي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

7-     پيگيري وصول مجوز برداشت يك ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي

 اقدامات لازم را در سال 90 انجام دهد.

با این حساب، بجز سهم یک میلیارد دلاری شهرداری از صندوق ذخیره ارزی، جمع مطالبات شهرداری تهران از دولت به مبلغ 2562 میلیارد تومان می رسد.

 اما نکته جالب در بودجه شهرداری تهران، مقدار بودجه ای است که شهرداری تهران برای هر یک از حوزه های خدمات رسانی در نظر گرفته است. سهم هریک از حوزه ها از کل بودجه 7475 میلیارد تومانی شهرداری تهران به شرح ذیل است:

1-     اجتماعی و فرهنگی: 584 میلیارد تومان( 8 درصد)

2-     حمل و نقل و ترافیک:          3022 میلیارد تومان( 40 درصد)

3-     خدمات شهری: 1105 میلیارد تومان( 15 درصد)

4-     ایمنی و خدمات بحران: 242 میلیارد تومان( 3 درصد)

5-     خدمات مدیریتی: 2455 میلیارد تومان( 33 درصد)

 همانگونه که ملاحظه می شود بیشترین سهم بودجه متعلق به دو حوزه حمل و نقل و ترافیک و خدمات مدیریتی است. سهم قابل توجه 8 درصدی حوزه اجتماعی و فرهنگی که در مقایسه با دوره های قبلی مدیریت شهرداری افزایش قابل قبولی داشته، نشان از اهتمام مدیریت فعلی به شعار تبدیل شهرداری تهران به نهادی اجتماعی دارد.

در دوره جدید مدیریت شهرداری تهران، بحث شفافیت مالی این نهاد غیر دولتی در راس امور قرار گرفت و با جدیت دنبال شد. ارائه ریز بودجه، هزینه ها و درآمد شهرداری تهران به عموم شهروندان، از جمله اقداماتی است که در این جهت انجام شده است. در این نوشتار قصد داشتیم تا تحلیلی آماری از بودجه سال 90 شهرداری تهران ارائه کنیم.



تاریخ : یکشنبه هفدهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
مجتمع بزرگ مذهبي و فرهنگي امام رضا (ع) شب گذشته ـ 16 مهرماه ـ با حضور آيت الله مهدوي کني رييس مجلس خبرگان، شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در منطقه 7 به بهره‌برداري رسيد.

 اين مجموعه که در خيابان انقلاب، نبش خيابان شهيد نامجو (گرگان) واقع شده است شامل دو طبقه پارکينگ و سه طبقه ساختمان اداري است.

اين طرح بزرگ با قابليت‌هاي ويژه در مساحتي بالغ بر هزار و 780 مترمربع زمين مسجد و حدود 680 مترمربع زمين احداث شده است. مساحت زيربناي اين طرح شش هزار و 100 مترمربع در 5 طبقه است كه 3 طبقه آن زيرزمين بوده و با كاربري فرهنگ، آموزشي و مذهبي اجرا شده است.

در اين مجموعه فضاهايي مانند مسجد، آمفي تئاتر، کتابخانه، مركز فناوري اطلاعات و يك رستوران ايجاد شده ا و در طراحي آن از الگوهاي معماري ايراني و اسلامي بهره گرفته شده است.

در ديواره‌هاي فضاي داخلي اين مسجد نيز به‌جاي كاشي، از شيشه سبز استفاده شده كه در هنگام روز با عبور نور خورشيد از آن، زيبايي خاصي به‌مسجد مي‌بخشد.

ورودي ساختمان مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) نيز به شکل انگشتان دو دست در هم گره شده طراحي شده، كه نشانه وحدت است. طرح گنبد اين مجموعه معماري خاصي دارد و به‌‌احترام امام هشتم، به 8 بخش تقسيم شده است.

جداي از يک سقف 8 ضلعي، يکي از مهمترين دلايل خاص بودن اين مجموعه امکانات داخلي آن است که بناست با عالي‌ترين ابزار و وسايل تجهيز شود.





تاریخ : پنجشنبه چهاردهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
نام پروژه: برج اداری- تجاری چهارباغ

محل اجرا: تهران

سال انجام پروژه: 1390

مشخصات پروژه: این پروژه در محوطه باغی به مساحت پنج هکتار در شمال غرب تهران(شهرک قدس) با کاربری مرکز تجاری - اداری تعریف شده است. سطح اشغال پروژه هشت هزارمتر در 6 طبقه تجاری است و تمام طبقات آن به پارکینگ طبقاتی مجاور آن مرتبط خواهدشد. برفراز مرکز خرید این مجموعه، دو برج پنجاه وپنج و شصدوشش طبقه ای قراردارد که هربلوک در هر طبقه دارای سطح زیربنای 1800 مترمربع می باشند.

ظرفیت پارکینگ در زیر برجهای اصلی و در ساختمان پارکینگ جمعا به میزان 5000 دستگاه پیش بینی شده است. مساحت زیربنای پروژه شامل بخشهای تجاری، اداری و پارکینگ به میزان 315000 مترمربع می باشد.

از ویژگیهای دیگر پروژه چهار باغ استفاده از انرژیهای نو ، ذخیره سازی انرژی، بازیافت فاضلاب ، توسعه فضای سبز و باغ بام های چهارگانه است بنحویکه آن را در زمره ی پروژه های دوست دار محیط زیست قرار داده است.برترین ویژگی این پروژه استقرار یک بازار چهار طبقه در طبقات سی و هفتم تا چهل و یکم و وجود تالارها و رستورانهای متعدد با امکان استفاده از فضای سبز ایجاد شده در ترازهای مختلف برجها است.

وضعیت: در دست طراحی

عملکرد شرکت: در حال طراحی سازه در همکاری با مهندسان مشاور آستان قدس رضوی




تاریخ : چهارشنبه سیزدهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
شهردار تهران صبح امروز در مراسم تجليل از پژوهشگران محله، عنوان كرد: بحث محله و محله ‌محوري مهمترين رسالت بر دوش من در شهرداري تهران است.

به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف در مراسم تجليل از پژوهشگران محله، با بيان اينكه امروز حدود 10 تا 12 درصد بودجه شهرداري از بودجه كلان ملي و حدود 88 درصد بودجه اين نهاد از جيب مردم تامين مي‌شود، افزود: اين در حاليست كه در گذشته سهم شهرداري از بودجه كلان حدود 40 درصد بود.

وي با بيان اينكه وضع پژوهش در كشور خوب نيست، اضافه كرد: در كشور بيشتر مديريت پژوهش صورت مي‌گيرد و اگر هم پژوهشي انجام مي‌گيرد، بيشتر به خاطر اخذ مدرك كارشناسي ارشد و دكتري و يا گرفتن هزينه پژوهش است.

وي ادامه داد: امروز بين عقل نظري و عقل ابزاري شكافي ايجاد شده كه ما قادر به پر كردن اين شكاف نيستيم؛ مگر اينكه يك روند اجرايي از پايين به بالا را در كشور پياده كنيم.

قاليباف با اشاره به اينكه پس از گذشت 33 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اقدامات ما هنوز همراه با سعي و خطا است، اين موضوع را گناهي بزرگ و نابخشودني دانست و افزود: بسياري از ما بارها يك موضوع را در زندگي فردي و اجتماعي خود تجربه مي‌كنيم و اين چالش، در حوزه پژوهشگري نيز قابل مشاهده است.

وي ادامه داد: به عنوان مثال، فارغ‌التحصيلاني از دانشگاه‌ها وجود دارند كه از حل مشكلات ساده در حوزه تخصص خود برنمي‌آيند و مثلا دانشجوي فارغ‌التحصيل رشته مكانيك براي حل يك مشكل ساده در اتومبيل خود به مكانيكي مراجعه مي‌كند.

شهردار تهران در ادامه درباره محله ‌محوري نيز اظهار كرد: از ابتداي دوره تصدي بنده در شهرداري تهران اين رويا را داشتم كه محله‌ محوري را اصل قرار دهم و در جلسات اول شهرداري با شوراي شهر كه اين موضوع را مطرح كردم، ابتدا اعضاء با ابهام به آن نگاه مي‌كردند، اما امروز تا حدودي اين محله ‌محوري را محقق شده است.

ضرورت تفكيك كارهاي محلي و ملي براي پيشرفت توام با عدالت

وي تاكيد كرد: در كشور پيشرفت توام با عدالت و رعايت كرامت انساني اتفاق نخواهد افتاد مگر اينكه تفكيك كارهاي ملي و محلي در راس امور باشد و تصدي‌گري و تولي‌گري تا پايين‌ترين رده‌ها بيايد، به اين معنا كه سياست‌گذاري از بالا و اجرا از پايين‌ترين‌ سطوح اتفاق بيفتد.

قاليباف درباره ضرورت تمركززدايي امور در كشور، اظهار كرد: شهردار تهران نبايد، نمي‌تواند و وقت ندارد براي محله‌ها تصميم بگيرد، چرا كه مديريت شهري، داراي مديران پر تلاش هستند و من به عنوان شهردار، گاهي 15 روز معاون خود را نمي‌بينم!

وي ادامه داد: شهردار وظيفه دارد براي موضوعاتي در مقياس شهر و فراتر از آن تصميم بگيرد و امور محله و ناحيه را بر عهده مردم، هيات امناي محله و شوراياري‌ها بگذارد، چرا كه مردم صاحب‌نظرند و كمبودها و مشكلات محله خود را از نزديك درك مي‌كنند.

قاليباف اضافه كرد: اگر نخبگان محله هفته‌اي سه ساعت يا روزي 15 دقيقه وقت براي محله خود بگذارند، امور محله به خوبي پيش خواهد رفت.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه مردم بايد به نظام اسلامي دلبستگي داشته باشند و امورات اين نظام را خود به سرانجام برسانند، خاطرنشان كرد: امام خميني(ره) نيز هميشه تاكيد داشتند كه هر كاري از دست مردم برآيد نبايد دولت در آن دخالت كند، بلكه دولت بايد كارهايي را انجام دهد كه مردم قادر به انجام آن نيستند. اما آيا امروز اين موضوع در كشور محقق شده است؟

وي در ادامه به قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در قانون اساسي هفت اصل درباره شوراهاي شهر وجود دارد كه يكي از اين اصول، سلسله مراتب از ده تا شوراي استان‌ها است كه يكي از بخش‌هاي آن شوراي محلات است؛ اما امروز شوراي محلات زياد مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وي ادامه داد: در شهرهاي بزرگي مثل تهران، شوراي محلات بايد به جايي برسد كه اعضاي شوراي شهر از دل آنها انتخاب شود. البته من در جايگاهي نيستم كه بخواهم درباره فعال كردن شوراهاي محلات در كشور تصميم‌گيري كنم، اما در شهرداري مصمم هستم كه با اين رويكرد اجتماعي، قدرت را به اقتدار تبديل كنم.

وي خطاب به پژوهشگران حاضر در جلسه، اظهار كرد: شهرداري يك نهاد عمومي غيردولتي است و پژوهشگران محله بايد سيستم محله را هوشمند كرده، اولويت‌ها و نقاط قوت و ضعف را مشخص و از سعي و خطا جلوگيري كنند. كار پژوهشگري مديريت، نيست بلكه تشخيص دردها و درمان آنهاست.

قاليباف در ادامه عنوان كرد: حدود 370 محله در تهران وجود دارد كه اعضاي محلات بايد در مقياس محله خود و تصميم‌گيري كنند، البته اين اعضاء حق ورود به اقدامات و پروژه‌ها در مقياس شهري را ندارند.

شهردار تهران ادامه داد: از حدود 20 سال قبل كه در نيروي انتظامي خدمت مي‌كردم، سعي كردم امنيت را جامعه‌ محور كنم و در اين راستا، طرح پليس 110 اجرا شد و امروز بيشتر از آنچه پليس به مردم خدمت كند، مردم به پليس خدمت مي‌كنند.


تاریخ : دوشنبه یازدهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
آغاز عملیات اجرایی ساخت تونل خط 6 مترو با استفاده از دستگاه TBM / افتتاح کارخانه قطعات پیش ساخته خط 6
صبح امروز و در مراسمی با حضور دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران ، عملیات اجرایی ساخت خط 6 متروی تهران با استفاده از دستگاه حفار اتوماتیک آغاز و کارخانه قطعات پیش ساخته (سگمنت) این خط افتتاح شد .

 خط 6 متروی تهران به طول 31 کیلومتر ، با 27 ایستگاه از شهرک دولت آباد در جنوب شرقی تهران آغاز می شود و تا سولقان در شمال غربی تهران ادامه خواهد یافت.




پروژه خط 6 مترو در سه سال اجرا می شود که فاز نخست آن شامل 10 ایستگاه به طول 11 کیلومتر حدفاصل دولت آباد تا اتوبان شهید صیاد شیرازی است.

همچنین فاز دوم این خط نیز با 5 ایستگاه به طول 5 کیلومتر حدفاصل اتوبان صیاد شیرازی و پارک لاله احداث خواهد شد و در نهایت فاز سوم با 12 ایستگاه و 15 کیلومتر طول حدفاصل پارک لاله تا سولقان اجرایی خواهد شد.

شایان ذکر است ، دستگاه حفار مورد استفاده در خط 6 متروی تهران سالانه می تواند 5 کیلومتر تونل را احداث و تحویل دهد که بر این اساس امید است احداث و توسعه این خط در کوتاه ترین زمان ممکن محقق شود.


گزارش تصویری از چند پروژه عمرانی:

تونل امیر کبیر:



تاریخ : یکشنبه دهم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
معماری نیوز: طرح جامع شهر تهران در سال 1371، طرحی تراژدیک و طرح جامع مصوب سال 1386، نوعی هرزه نگاری بود.
تهران در سیستم جهانی شهرسازی، شهر سیاهچاله نام دارد، یعنی شهری که بالای 4 میلیون جمعیت دارد اما خصوصیات یک شهر پیشرفته را ندارد و در حال حاضر تهران فقط به تک محصول نفت وابسته است.
 شهر سئول، سالانه 24 میلیارد دلار صادرات کالاهای پیشرفته دارد ولی شهر تهران به هیچ عنوان صادرکننده نیست. تهران یک شهر بین المللی است و به هیچ عنوان شهر جهانی نیست، جهانی شدن یعنی همزمان شدن و همسان شدنِ تولید کالا در جهان و تقسیم کار به صورت تقریبا مساوی با کشورهای صنعتی دنیا. متاسفانه در حال حاضر کار به جایی رسیده است که کالای ویتنامی و تایلندی، گوی سبقت را در اقتصاد شهر ربوده است.



سالانه بین 15 تا 30 میلیارد دلار فرار مغزها از ایران وجود دارد و یکی از عوامل تاثیرگذار در این موضوع، اقتصاد شهری در ایران است
سالانه بین 15 تا 30 میلیارد دلار فرار مغزها از ایران وجود دارد و یکی از عوامل تاثیرگذار در این موضوع، اقتصاد شهری در ایران است.
در تمامی دوره ها، اقتصاد برای کارشناسان و مسئولین و مدیران، صاحب اهمیت بوده است، اما با سبک و سیاقی برابر با میل خودشان،. این سبک و سیاق این بوده است که همیشه تقابلی با سرمایه داری دارد و این تقابل مانع رشد شهر و کلانشهری مانند تهران می شود. در حال حاضر نیز در ادامه سیاست های گذشته اقدامی متضاد ولیکن مخرب، رایج شده است و آن اینست که اقتصاد شهر در کوچه و بازار به مزایده گذاشته می شود و این برخودها نوعی افراط و تفریط در مواجهه با موضوع کلان اقتصاد است.
در نهایت می توان گفت که: کج فهمی از علم اقتصاد به کج کارکردی می انجامد و این باعث کج اندامی در شهر می شود و این کج اندامی باعث کج کارکردی مجدد در مدیریت و سیاستگذاری های کلان می شود.


تاریخ : پنجشنبه هفتم مهر 1390
نویسنده : مرتضی

اولین تصوری که بعد از شنیدن خبر ساخت یک‌مجموعه گردشگری در دل طبیعت به ذهن هردوستدار طبیعت می‌رسد، احتمال تخریب اکوسیستم طبیعی و به‌جا گذاشتن رد‌پای انسانی است.اما شاید باورتان نشود؛ در این مجموعه بزرگ گردشگری که به‌مساحت 100هکتار در دل دامنه‌های غربی رشته‌کوه البرز و مکانی معروف به لتمال‌کن ساخته می‌شود، قرار نیست هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد شود.

به‌گفته مهندس سمنانی این پروژه در راستای احیای کوهستان است، نه تخریب آن: «وقتی مردم به محیط کوهستان می‌آیند، انتظار ندارند روی آسفالت کوه‌پیمایی کنند. به‌همین‌دلیل نه مسیر باغ‌راه‌ها و نه مسیر دوچرخه‌سواری و حتی پارکینگ خودروها آسفالت نمی‌شود و از مصالح ساختمانی بسیار سبک برای سرویس‌های بهداشتی در آن استفاده می‌شود. حتی رستوران‌های تعبیه‌شده هم کاملاً چوبی و سنگی هستند و همه‌چیز شکل طبیعی خود را حفظ خواهد کرد».

استفاده از باتری خورشیدی

یکی از مظاهر طبیعی بودن طرح مجموعه بزرگ گردشگری غرب تهران، استفاده از باتری‌های خورشیدی برای روشنایی باغ‌راه‌هاست. مهندس برات‌چی، مدیر ناظر این پروژه و طراح فضای سبز آن در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «روشنایی این مجموعه به‌وسیله سیستم سولار انجام می‌شود. به این صورت که در طول روز باتری‌ها نور خورشید را ذخیره می‌کنند تا در طول شب روشنایی پارک تامین شود.

 تلاش ما این است که حتی برای روشنایی رستوران‌ها هم از همین سیستم استفاده کنیم تا نیازی به کابل‌کشی در مجموعه نباشد». به گفته مهندس سلیمانی، مدیر پروژه، هدف از طراحی این مجموعه بازگرداندن خانواده‌ها به دل طبیعت است. بنابراین از ارتفاع 1400متری تا ارتفاع 1520‌متری، شیب مسیر به گونه‌ای طراحی شده که حتی افراد سالخورده هم می‌توانند در آن راه بروند:

 «دسترسی این ارتفاعات از طریق 35متری آزادراه شهید‌همت امکان‌پذیر است. بعد از ضلع شمالی شهرک شهید امید دژبان، یک دسترسی برای شهروندان ایجاد می‌شود که از طریق آن می‌توانند وارد این مجموعه شده، خودروهای خود را پارک کنند و در مسیر باغ‌راه‌ها تا ارتفاع 1520‌متری پیاده‌روی داشته‌باشند».

سرویس بهداشتی، مستتر در طبیعت!

احتمالاً از دیدن امکانات سرویس‌های بهداشتی این مجموعه شگفت‌زده خواهید‌شد! به گفته طراح این پروژه، سرویس‌های بهداشتی طوری طراحی شده‌اند که با طبیعت هماهنگ‌ هستند: «استفاده از سنگ‌های طبیعی در سرویس‌های بهداشتی و هم‌چنین استتار آن به‌وسیله گل‌ها و گیاهان باعث می‌شود از دور‌، نمای هیچ ساختمانی دیده نشود و شما وقتی نزدیک می‌شوید، می‌توانید درهای ورودی آن را ببینید.

هدف از این طراحی، حفظ شکل طبیعی محیط است، به‌طوری که هیچ ساختمانی در آن خودنمایی نکند. درحالی‌که داخل ساختمان‌ها خدمات لازم را ارایه می‌دهند، باید از نمای بیرون قسمتی از طبیعت دیده شود». مهندس شیخانیان، مشاور ارشد شهردار منطقه‌22 معتقد است با اجرای این طرح وضعیت کوهستان تا حدی به اقلیم گذشته خود نزدیک می‌شود:

«شهرداری در نظر دارد تمام ارتفاعات شمال‌غرب تهران را از رودخانه کن تا وردآورد، به یک قطب گردشگری تبدیل کند. برای این منظور، مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد محافظت از طبیعت و حفظ بافت طبیعی آن است. به‌طوری که نه‌تنها هیچ آسیبی به آن وارد نشود، بلکه با آبیاری به اندازه، مقداری از خشکی اقلیم آن هم کاسته شود».

برکه اول؛ درست کنار پارکینگ

از آن‌جایی که این مجموعه برای همه اقشار و سنین طراحی می‌شود، دو‌برکه هر کدام به‌مساحت 2هزار متر‌مربع یکی در پایین‌ترین محل دسترسی یعنی درست بعد از پارکینگ و دیگری در بالاترین ارتفاع ساخته خواهد‌شد.به گفته مهندس سلیمانی، مدیر این پروژه، برای هر کدام از این برکه‌ها آبشاری به ارتفاع تقریبی 8متر هم طراحی شده‌است:

«این آبشارها به‌صورت صخره‌ای ساخته می‌شوند تا بیشتر طبیعی به‌نظر برسند. دریاچه پایینی تمام امکانات دریاچه بالا را دارد و عمق هر دوی آن‌ها نهایتاً 50سانتی‌متر در‌نظر گرفته ‌شده‌‌است تا کمترین خطر را برای خانواده‌ها و فرزندان‌شان به‌همراه داشته‌باشد». به‌گفته مهندس برات‌چی، آب خام سد کرج هم که برای حفاری تونل تهران‌شمال استفاده می‌شود، سرریزی دارد که از آن برای پرکردن برکه‌های این مجموعه گردشگری استفاده می‌شود:

«ما برای ایجاد آبشارهای مصنوعی باید آب را تا ارتفاع 1520‌متر پمپاژ کنیم. به‌همین‌منظور حوضچه‌های رسوب‌گیر و آرام‌کننده‌ای تعبیه کرده‌ایم که آب سرریز از تصفیه‌خانه شماره‌6‌ را جمع‌آوری می‌کند. این آب برای آبیاری فضای سبز مجموعه هم استفاده می‌شود».

5هکتار باغ پله‌ای

یکی از جاذبه‌های این مجموعه گردشگری وجود 5هکتار باغ‌های پله است که از میان آن‌ها آبشارهای کوچک به سمت پایین سرازیر می‌شود و در تابستان هم هوای منطقه را خنک می‌کند. مهندس سلیمانی در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «بیش از 30قطعه باغ‌ پله‌ای در 7طبقه احداث می‌شود که در آن‌ها آلاچیق‌های متفاوتی با استفاده از سنگ‌و‌چوب ساخته خواهد‌شد.

 آب برکه بالایی در میان باغ‌راه‌های آن جاری خواهد‌بود. این کار جلوه‌ای متفاوت به مجموعه می بخشد». مهندس برات‌چی، طراح فضای سبز این پروژه درباره انواع گونه‌های گیاهی کاشته‌شده در این باغ‌ها می‌گوید: «با توجه به نوع اقلیم رشته‌کوه البرز سعی شده است از گونه‌های سازگار با ارتفاع و آب‌و‌هوای منطقه استفاده شود.

 این درختان باید در برابر سرما، کم‌آبی و خاک سفت منطقه مقاوم باشند. انواع درختان میوه، داغداغان، بنه، زالزالک، بید و زرشک زینتی از جمله این گونه‌هاست. البته سن درختانی که در مجموعه بزرگ گردشگری غرب تهران کاشته می‌شود، قطعاً بالای 6سال خواهد‌بود تا در زمان افتتاح طرح هم جلوه زیبایی داشته‌‌باشند».

پیست دوچرخه‌سواری و زمین بازی کودکان

یک پیست دوچرخه‌سواری به‌طول 1400متر در این محوطه طراحی شده که ورودی جداگانه خواهد داشت. مهندس سلیمانی وجود آلاچیق‌های چوبی در کنار این پیست را امکانی برای استقرار خانواده‌ها در کنار دوچرخه‌سواران می‌داند: «این پیست با شیب استانداردی در ارتفاع حرکت می‌کند و به صورت یک‌طرفه طراحی شده تا امکان برخورد دوچرخه‌سواران با یکدیگر به‌حداقل برسد.

هم‌چنین در کنار این پیست آلاچیق‌هایی وجود دارد که از کنار آن‌ها آبریز‌های صخره‌ای عبور می‌کند. عرض مسیر حدود 2متر‌و‌20سانتی‌متر است و انواع درختان توت و سردسیری هم در مسیر وجود خواهد‌داشت». یک زمین بازی مخصوص کودکان هم به‌صورت محصور طراحی شده است که یک‌زمین اسکیت و 2زمین بازی مخصوص کودکان 3تا6سال و 6تا12سال دارد:

«در این محوطه تندیس‌هایی برای کودکان در کنار زمین‌های بازی وجود خواهد داشت تا علاوه‌بر پر کردن اوقات فراغت خلاقیت آن‌ها را نیز بالا ببرد. فرم وسایل بازی کودکان هم متفاوت از وسایل بازی عادی پارک‌ها خواهد‌بود و از پستی‌بلندی‌های زمین برای طراحی آن‌ها استفاده خواهد‌شد. هم‌چنین یک آمفی‌تئاتر کوچک و سرویس بهداشتی مخصوص کودکان هم در این محوطه طراحی شده است».

رستوران‌های ارگانیک!

می‌توانید غذاخوردن روی آب را تصور کنید؟ در رستوران‌های طراحی‌شده محل‌هایی برای پذیرایی روی آب برکه در‌نظر گرفته شده‌است. این مجموعه در فاز اول 2رستوران دارد؛ یکی در کنار برکه پایینی و دیگری در کنار برکه بالایی که مشرف به ورزشگاه آزادی بوده و امکان پذیرایی در فضای سرپوشیده را هم دارد. مهندس سلیمانی، استفاده از سنگ‌های طبیعی در داخل رستوران و آبریزهایی در فضای سرپوشیده آن را گامی برای هرچه طبیعی‌تر جلوه دادن محیط رستوران‌ها می‌داند:

 «کل مجموعه رستوران‌های متفاوت از رستوران‌های شهری خواهد‌بود. در بخش‌های مختلف این رستوران‌ها غذاهای سنتی مختلف و یا سرویس‌های پذیرایی سبک عرضه می‌شود». یک مسیر کالسکه‌رو هم در این پروژه طراحی شده که در صورت اتصال بخش غربی و شرقی لتمال‌کن شهروندان می‌توانند به‌مدت یک‌ساعت در این مجموعه کالسکه سواری کنند. به گفته مهندس شیخانیان‌پور برای انجام این کار باید معارضان پروژه رفع شوند:

 «مجموعه گردشگری تعریف‌شده در قسمت غربی لتمال‌کن است که در‌حال‌حاضر در قسمت شرقی آن‌هم یک مجموعه تفریحی دیگر وجود دارد. اما بخش مرکزی آن معارضی دارد که اگر رفع شود می‌توانیم این دو قسمت را با استفاده از مسیر کالسکه‌رو به همدیگر متصل کنیم».

فاز دوم: 3گلخانه 3500متر‌مربعی

تمام این مجموعه به‌گفته مهندس کریمیان، شهردار منطقه‌22 تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. اما فاز دومی هم در کار است(!)‌: «3گلخانه سر‌پوشیده مخصوص گیاهان مناطق مختلف جهان در ارتفاعات لتمال‌کن احداث می‌شود. یکی مخصوص گل‌ها و گیاهان گرم و خشک مثل انواع کاکتوس‌ها، دیگری مخصوص گیاهان گرم و حاره‌ای مثل موز، نخل و‌... و در‌نهایت یک گلخانه هم مخصوص گیاهان آپارتمانی

. ارتفاع هرکدام از این گلخانه حدود 15مترمربع خواهد‌بود و در آن‌ها محل‌هایی مخصوص پذیرایی و برگزاری کلاس‌های آموزشی تعبیه می‌شود». به‌گفته مهندس سلیمانی طراح این پروژه، برای احداث این گلخانه‌ها از موقعیت‌های طبیعی زمین و پستی و بلندی‌های آن استفاده خواهد‌شد:

 «دیواره‌های این گلخانه‌ها به صورت طبیعی و صخره‌ای طراحی شده است. به‌طوری که پله‌هایی روی آن‌ها وجود دارد که بازدید‌کنندگان می‌توانند از آن‌ها بالا رفته و از ارتفاع بالاتری درختان و گونه‌های جدید گیاهی را ببینند. هم‌چنین کف این گلخانه‌ها برکه وجود خواهد داشت که از روی دیواره‌ها به داخل آن آب سرریز می‌شود. هدف از احداث این گلخانه‌ها آشنایی مردم با انواع گیاهان موجود در جهان است».

باغ گیاهان دارویی

بخش دیگری از فاز دوم مجموعه بزرگ گردشگری غرب تهران، احداث یک باغ مخصوص گیاهان دارویی است. هم‌چنین باغ گلها هم به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ارتفاعات لتمان‌کن در کنار آن احداث خواهد‌شد. به گفته مهندس کریمیان، کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان و شهروندان، انتشارات گلخانه و باغ‌های گل در محوطه سرباز از دیگر مشخصات فاز دوم پروژه لتمال‌کن است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال‌89 به‌بهره‌برداری خواهد‌رسید:

«‌گلخانه‌های این فاز در واقع باغ‌هایی هستند که به‌منظور کنترل رطوبت و دمای داخل آن‌ها به‌وسیله ورقه‌های پلی‌کربنات سرپوشیده می‌شوند. این گلخانه‌ها سیستم را از اقلیم نامناسب بیرون جدا می‌کنند و در عین حال هیچ آسیبی به محیط کوهستان وارد نمی‌کنند، زیرا دره‌های موجود در این کوه تعدادی از اضلاع گلخانه‌ها را تشکیل می‌دهند و برای ساخت آن‌ها جایی تخریب نمی‌شود.

در‌واقع، این گلخانه‌ها جزیی از کوهستان هستند که سرپوشیده شده است»! در کنار این باغ‌ها فضایی برای فروش گل‌ها و گیاهان مورد‌نیاز شهروندان هم وجود خواهد داشت. هم‌چنین یک‌کلینیک گیاه‌پزشکی برای شناسایی و درمان بیماری‌های گیاهان آپارتمانی احداث می‌شود.

تصاویر پروژه در ادامه مطلب


تاریخ : جمعه یکم مهر 1390
نویسنده : مرتضی
قسمت دوم عکس های طبیعت اطراف شهر تهران را در زیر می بینید:

جاده فیروزکوه:

دماوند:

جاده چالوس:

لواسانات:


خوشا به حال آن شهری که خیابان ها ساختمان ها را مهندسی کنند و بدا به حال آن شهری که خانه ها خیابان ها را مهندسی کنند.