تاریخ : چهارشنبه شانزدهم آذر 1390
نویسنده : مرتضی
تکمیل فاز نخست خط 3 مترو تهران تا پایان امسال / دستگاه حفار اتوماتیک خط 3 از قلعه مرغی به راه آهن رسید
مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه از تکمیل فاز نخست خط 3 مترو تهران حدفاصل چهارراه ولیعصر (عج) تا مصلی ، تا پایان امسال خبر داد و گفت : عملیات عمرانی در این بخش از خط 3 مترو تهران تا کنون حدود 70 درصد عملیاتی شده و این خط تا پایان سال 92 تکمیل خواهد شد.

مهندس هابیل درویش در مراسم ورود ماشین حفار اتوماتیک(TBM) به ایستگاه میدان راه آهن در خط 3 مترو تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: امروز شاهد ورود دستگاه حفار به یکی از ایستگاه های خط سه در میدان راه آهن بودیم . که این خط از کمربندی آزادگان و بزرگراه آیت الله سعیدی آغاز می شود و با عبور از قلعه مرغی، میدان راه آهن، میدان منیریه ، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان ولیعصر(عج)، بزرگراه صیاد تا میدان قائم ادامه دارد.

وی افزود: طول خط 3 حدود 35 کیلومتر با 28 ایستگاه است که اکنون در تمام طول خط کارهای عمرانی در حال اجراست و بیش از 50 کارگاه فعال در این خط داریم. 

درویش تصریح کرد: حفر بخشی از این تونل با دستگاه TBM انجام می شود که از قلعه مرغی شروع شده و امروز از ایستگاه ساخته شده راه آهن عبور می کند و مسیر خود را به سمت شمال و میدان منیریه ادامه می دهید .

درویش گفت: امیدواریم امسال و نهایتا تا نیمه اول سال آتی به چهارراه ولیعصر که بخش جنوبی خط 3 است برسیم و بتوانیم در سال آتی فاز دم این خط را هم به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه دستگاه های TBM روزانه 15 متر حفر تونل انجام می دهند گفت: 4 دستگاه حفار اتوماتیک در خطوط مترو فعال است که این دستگاه ها ضمن تسریع روند توسعه مترو،  خطر ریزش را به حداقل می رسانند و ایمنی بالایی دارند چنانچه به راحتی با استفاده از آنها می توان از کنار سازه ها و محله های قدیمی عبور کرد.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه خاطر نشان کرد: هر یک از دستگاه های حفار اتوماتیک برای ادامه کار خود ماهانه به حدود 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، یعنی 4 دستگاه TBM برای فعالیت خود ماهانه به حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته خط 3 مترو تهران در  3 فاز انجام می شود که فاز اول از چهارراه ولیعصر (عج) تا مصلی امسال تکمیل خواهد شد چنانچه تا کنون حدود 70 درصد عملیات اجرایی این پروژه عملیاتی شده است. بخش دوم از کمربندی آزادگان تا چهاراه ولیعصر است که در سال 91 تکمیل می شود و فاز سوم نیز تا پایان سال 92 که تکمیل و آماده بهره برداری خواهد شد.

درویش با بیان اینکه برای تکمیل خط 3 مترو تهران حدود هزار و 200 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است گفت:  در مجموعه مترو این توانایی وجود دارد که در یک سال، یک خط را هم به طور کامل به بهره برداری برسانیم اما تحقق این مهم منوط به تامین اعتبارات کافی و مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: از دست اندرکاران می خواهیم که براساس قانون به مترو کمک کنند و ما بتوانیم فاینانس های پیش بینی شده برای مترو را در اختیار بگیریم چرا که با تحقق این موضوع بخش اعظم مشکلات مترو مرتفع می شود.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: به نظر می آید اراده ای برای همکاری در این زمینه نیست چراکه من 8 ماه است برای تحقق فاینانس ها نزد همه مسئولین رفته ام و همه نیز قول مساعد داده اند اما این اعتبارات محقق نشده است.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان تحقق اعتبارات مصوب مترو در سال جاری گفت: امسال شهرداری 650 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خطوط مترو در نظر گرفته است که تاکنون بیش از 60 درصد این اعتبارت محقق شده . دولت هم باید به میزان کمک شهرداری به مترو کمک می کرد اما این کار را نکرد و 244 میلیارد بودجه از سوی دولت برای کمک به مترو در نظر گرفته شده است که از این میزان 50 درصد اعتبارات را پرداخت کرده اند.

شایان ذکر است دستگاه حفار اتوماتیک خط 3 با حفر حدود 5/2 کیلومتر تونل به محل مدیان راه آهن رسیده است و برای نخستین بار در مترو تهران عملیات عبور دستگاه حفار بعد از ساخت ایستگاه صورت گرفت.

براساس این گزارش ساخت بخشی از تونل خط 3 متروی تهران حدفاصل قلعه مرغی تا جنوب چهارراه ولیعصر(عج) به صورت مکانیزه و توسط یک دستگاه حفار از نوع متعادل کننده فشار زمین با طول تقریبی 120 مترو قطر حفار حدود 2/9 متر انجام می شود.




خوشا به حال آن شهری که خیابان ها ساختمان ها را مهندسی کنند و بدا به حال آن شهری که خانه ها خیابان ها را مهندسی کنند.